Dag 2

27 november 2011 - Havanna, Cuba

Na een goede nachtrust konden we er weer tegen, we werden alleen rond 4 uur gewekt door een sms van m’n Pa die er niet aan gedacht heeft dat er 6 uur tijdsverschil zit tussen Nederland en Cuba. Daarna gelukkig weer in slaap gevallen en rond 7 uur stond ik naast m’n bed om vervolgens een lekker douche te nemen. We hebben echt een voortreffelijke kamer, 2 grote bedden van 1.10 x 2 mtr. Ruime badkamer en airco op de kamer.

Om 9.00 uur zouden we onze huurauto kunnen halen, we hadden meer nodig dan we in eerste instantie dachten, ook paspoort en geld voor de verzekering. Normaal geen probleem maar nu was er 1 lift kapot en volgens mij checkte het halve hotel uit vandaag, je kunt wel bedenken wat voor chaos het was.
Wachttijden voor de lift en een trap kon ik in eerste instantie niet vinden alleen noodtrappen. John en ik hadden elkaar misgelopen na het ontbijt (ik ging naar beneden en John weer naar boven omdat het zo lang duurde voordat ik terug was) John dacht slim te zijn en de lift te omzeilen en de noodtrap te nemen, dat heeft ie geweten, tijd om binnenkort weer naar de sportschool te gaan, hij heeft hier een voorproefje genomen. Wij zitten op de 5e verdieping, hij kwam op de eerst verdieping uit want op de begane grond was de deur gesloten. Hij weer naar boven naar een deur waar hij uit kon hij was al op de 7e verdieping en toen gaf hij het op dus weer naar de 1e om over te steken naar de andere trap waar hij de 5e weer kon bereiken om nog een voucher te pakken die we ook nog nodig hadden. Daarna heeft hij de dienstlift gepakt want het zweet stond op z’n hoofd, je wil niet weten hoe hij heeft gescholden op het hotel (maar daar heb ik niets van meegekregen)

Ach de dag is goed begonnen en we hebben er in ieder geval hard om moeten lachen samen, de vermoeidheid is weer over en dan kan het genieten beginnen.

We kregen een nieuwe leenauto, er stond nog maar 705 km. op de teller. Een Peugeot 206 5 deurs in de kleur rood (die kleur zijn we immers gewend)

Rond 10 uur zijn we richting Havanna gereden, onze auto geparkeerd aan de rand van de stad en richting het oude centrum gelopen, al snel werden we aangesproken (Cubanen zijn echte schooiers) of we met hem mee wilde gaan, hij had een winkel in de buurt en verkocht Cubaanse sigaren voor een leuke prijs. Een heel klein winkeltje, we moesten ff geduld hebben want het zaakje er naast werd eerst uigerookt op muskito’s. Daarna kwamen de dozen naar binnen, we wilden nog helemaal niets kopen en zeker niet sjouwen, hij bleef prijsjes geven en uiteindelijk hadden we een doos met grote Cubaanse sigaren voor een heel mooi prijsje (bleek later) en liep John toch gelijk met een tasje rond. John is iedereen zijn vriend en ik ben de harde vrouw (zeggen de schooiers hier) ik geef niets aan bedelaars, pffff ben dat snel beu hoor en dan kan ik weer lekker de bitsch uithangen.

Wat hebben we vandaag veel gezien!!!! John heeft uitgebreid zijn hart kunnen ophalen aan al die oude auto’s want daar ben je hier in Havanna op de juiste plaats. Overal waar je loopt hoor je “signoor, signorita taxi?” standaard riepen we Non! John vroeg zich af, als we eenmaal in z’n taxi zouden hebben gereden, of we dan zo’n sticker op ons hoofd kregen (net als dat je kinderpostzegels hebt gekocht) en dat ze je dan niet meer lastig zouden vallen J

Wat een brakken zijn het overigens zeg, ze plamuren maar wat aan, uiteraard zitten er ook wel hele mooie bij. Taxi heb je hier dus in alle soorten en maten, die oldtimers, een fiets met 2 zitjes achter en overkapping, paard met koetsje of de tuktuk maar wel hele leuke.

Wij hebben gewoon gelopen en niet klein beetje ook hoor. We hebben Habana Vieja, Centro Habana en Prado gezien. Omdat we van te voren de capitool reisgids al hadden gelezen hebben we zonder plattegrond ook alles gezien wat we wilden zien.

Op het einde van de middag kwamen we bij een terras aan, stelde niet veel voor en de Cubanen dronken allemaal uit blikjes. We werden met open armen ontvangen en daar heb ik mijn eerste mojito gedronken en John een cuba libre.

Al snel raakten we aan de praat met een Cubaanse man, toen ze namelijk wisten waar we vandaan kwamen werden de Cubanen nog vriendelijker. De man gaf John een dikke sigaar en gaf hem vuur maar dat durfde John niet aan, hij vertelde hem dat we net 2 jaar gestopt waren en dat hij dan niet de eerste sigaar hier op het terras aan ging steken, toch gaf de man hem cadeau en zei dat we dit op het juiste moment maar samen op moesten gaan roken. Deze man werkte in de sigarenfabriek die we net bezocht hadden en waar we er achter kwamen dat we de sigaren wel heel goedkoop hadden. We gaven aan dat we eigenlijk nog van die kleintjes wilden hebben maar die daar veel te duur vonden. Hij ging wat voor ons regelen, hij kreeg ze namelijk voor de helft, en ja hoor nog geen 10 minuten later kwam hij terug met een klein doosje met kleine sigaartjes. Ondertussen was de broer van de man ook aangeschoven deze had een vriend in Tiel en wist veel te vertellen over Nederland. Cubanen komen zelf niet ver want daar hebben ze het geld niet voor. Na nog een drankje en een biertje voor de heren zijn we weer vertrokken, de mannen moesten mij natuurlijk eerst kussen J

Het was nog een flink stuk lopen richting de auto en ondertussen nog een aantal Cubanen gesproken, de 1 is op een fooi uit nadat hij een verhaal verteld heeft en de ander totaal niet.  Toen we bij de auto kwamen kwam er ineens een mannetje aangelopen en haalde een papiertje onder de ruitenwisser vandaan, of we ff wilden betalen (volgens ons was dat daar gratis) ach 3 cuc afgerekend en de man kan ook weer eten vanavond J

Al met al een gezellige dag en heeeeel veel gezien.

We zijn weer moe maar nu ook voldaan en die lange reis van gisteren gelukkig alweer vergeten.

We hebben net een paar uurtjes onze ogen dicht gedaan, ik voel me niet zo fit vandaag (maag speelt een beetje op, zal wel door de warmte komen). Nu ff een klein hapje eten en ff internet in de pianobar hier op de 11e verdieping.

Hopelijk voel ik me morgen beter, dan staat er weer een drukke dag op het programma.

1. ma janssens:
    28 november 2011
    koop maar niet teveel sigaren.
    want dan ga je strak weer roken.
    uit kijken en op letten ook met het eten.
    kusjes pa en ma
  2. Petra van bladel:
    28 november 2011
    Wat een paar enerverende dagen hebben jullie al achter de rug.
    Genieten en bij elkaar in de buurt blijven hè? hahahaha
    xx Petra en Roxy
  3. Loes:
    28 november 2011
    Klikt gezellig! En wat hebben jullie al veel gedaan en gezien! Ik krijg nu toch wel heel veel zin om onze, indertijd uitgestelde, reis naar Cuba nieuw leven in te blazen.
    Genietze! En nierokeniehè! ;-)
  4. pa:
    28 november 2011
    Ik ben de eerste dag goed door gekomen
    Een klant met eigen ruit Harm kom hem woensdag zetten. Geniet er maar van doei!!!!!!
  5. Ma&pa vanmourik:
    29 november 2011
    de plaats waar jullie zijn heet Varadero,maar hoe heet het hotel?
    let op niet van die dikke sigaren gaan roken.
    groeten ma en pa