Dag 3

28 november 2011 - Havanna, Cuba

Vanmorgen goed wakker geworden en goed uitgerust, was dit dan een jetlag

Waar mensen het soms over hebben? Kapot waren we de eerste 2 dagen, maar vandaag voelden we ons beiden fris en fruitig en zaten zelfs al voor 8 uur aan het ontbijt J

Zelfs ik heb goed gegeten en dat zegt genoeg.

We hadden een druk programma, tenminste we zouden veel kilometers maken.

Alles ingepakt en de auto ingestapt, onderweg naar Pinar del Rio. Onderweg hebben we onze eigen route gereden door allerlei kleine dorpjes, leuk al die bevolking in hun bezigheden, nou ja bezigheden, de meeste Cubanen doen niet veel dan chillen op hun kleine veranda voor het huis. Alle kinderen in hun schoolkostuums zijn druk aan de wandel want alles gaat hier te voet of liftend.

De lagere school loopt in rode kostuums en de middelbare school in blauw of bruin.

We zijn uiteindelijk in Pinar del Rio aangekomen maar daar was niet veel te beleven, we besloten dan ook door te rijden naar Vinales. Er wordt hier in Cuba weinig aan wegbewijzering gedaan dus we gingen wederom op ons gevoel af, we reden de bergen in en de lucht leek steeds donkerder te worden en op een gegeven moment vielen de eerste druppels. We reden door diverse kleine dorpjes die verbonden waren brakke bruggen, echt brak want er kon niet meer dan 15 t. overheen ik heb er maar een foto van gemaakt anders zouden jullie het niet geloven J

Toen we eindelijk weer een plaatsnaam tegen kwamen en wij dit gevonden hadden op onze kaart, leek het ons verstandiger terug te rijden dan door te rijden door de bergen, die rit zou langer zijn en we wilden immers Vinales zeker nog bereiken de rest zouden we wel zien.

In Vinales regende het intussen al behoorlijk en we hebben besloten om daar alleen te eten en niet meer door te lopen naar het panoramapunt want de foto’s zouden niet duidelijk zijn en wij zeiknat.

Het eten was heerlijk en heel uitgebreid, specialiteit was lam dus dat hebben we genomen, we kregen eerst een bordje met brood en knoflooksaus, daarna een groot bord met divers fruit, de tafel kwam steeds voller te staan, een grote schaal met witte rijst, rijst met bonen, een schaaltje saus met bonen en een schaaltje gefrituurde aardappeltjes (net chips) en onze bordjes met lamsvlees. Voor dit alles betaalden we 25 CUC inclusief drinken en fooi.

We besloten om richting het hotel te rijden, het weer werd er niet beter op en om 18.30 uur is het hier donker. Nou op de snelweg begon de ellende pas echt, eerst ging het nog want toen was het nog licht. Hier in Cuba zie je echt alles, men fietst op de snelweg en ook met brommer is geen uitzondering, dan rijden hier veel 1 pk karretjes (paard en wagen) allemaal op de vluchtstrook (tenminste zo noemen wij dit)

Er staan veel mensen aan de kant van de weg want liften is hier een grote sport, mensen hebben niet veel geld dus het moet ook wel. En dan maar niet van de dieren te spreken, men steekt de snelweg over met een paar ossen of een aantal honden loopt gewoon midden op de weg, geiten lopen overal en koeien en varkens ook, de hele boerderij loopt hier gewoon los rond J

De snelweg is redelijk te rijden maar andere wegen zijn echt een crime en flink oppassen met al die kuilen en gaten.

We hebben nog een kip aangereden, het valt nog mee want het had van alles kunnen zijn J

Rond half 6 was het ineens al donker, de lucht trok helemaal dicht L nou dit was net iets voor mij. Hier staan bijna geen strepen op de weg en verlichting is er al helemaal niet, de regen kwam er steeds harder uit en ik scheet 7 kleuren stront want bedenk dan maar even wat er allemaal langs de snelweg loopt op die zogenaamde vluchtstrook, die zie je dan niet hoor!

Uiteindelijk achter een bus blijven rijden richting Havanna, de bus remde af en toen bleek dat de politie de weg had afgezet omdat er aan de andere kant een flink ongeluk was gebeurd, een peugeot 206 zat behoorlijk in elkaar. Wij konden er langs en onze weg vervolgen, we zagen geen borden Havanna meer en de de 2 auto’s die voor ons reden namen de afslag, wij bleven doorrijden want we verwachten nog wel een bord Havanna. Geloof het of niet maar ons sloeg de schrik om ons hart, de snelweg hield ineens op, daar gingen we ineens 10-15 cm. naar beneden en kwamen in puin terecht!!! Gelukkig reden we niet al te hard omdat we zoekende waren maar het is hier echt ongelooflijk hoe ze hier met wegen om gaan. Wij rijden hier niet meer in het donker!!!!

Uiteindelijk gekeerd en weer de snelweg opgekomen, de eerste afslag die we tegen kwamen genomen want we wisten totaal niet waar we waren. Eerst maar eens getankt en John werd vriendelijk geholpen door een oude man, later vroeg hij nog waar Havanna was maar daar bleken we al te zitten, er was nog een jonge man die Engels sprak en vroeg waar we moesten zijn, hij wilde ons wel brengen.

Binnen 10 minuten waren we bij ons hotel, we hebben de man 5 CUC gegeven want wat waren we blij dat we er waren J

Eind goed, al goed!!

We hebben er ruim 500 km. opzitten, en dan ook nog met dit weer pffff.

Uiteindelijk kwamen de busreizigers gelijk met ons binnen en zij hadden het ook slecht gehad onderweg.

Zo nog even een klein hapje eten in de pianobar, kunnen we gelijk op internet en dit alles plaatsen, kijken of jullie nog reacties hebben geschreven J

Morgen gaan we weg uit Havanna en richting Cienfuegos waar we een all-in hotel hebben. Hopelijk schijnt de zon dan weer want we willen ook wel ff zwemmen. De temperatuur is hier goed hoor, het is nu nog warm buiten terwijl het al 8 uur is geweest. 25 graden is toch lekker.

1. ma janssens:
    29 november 2011
    vanmorgen alles weer gelezen.wat heb ik het er toch druk mee tuintjes bij houden verslag lezenen de honden kammen,heel de morgen zoet.
    nog veel plezier en uitkijken groetjes ma
  2. Petra:
    29 november 2011
    hallo fijn dat jullie goed aan gekomen zijn in jullie hotel wat een toestand zeg dat het daar niet aan gegeven staat hebben ze daar geen tom tom ha ha .nou je hebt in iedergeval weer een avontuur achter de rug .geniet vandaag maar lekker van je all in hotel en hopelijk kunnen jullie vandaag gaan zwemmen.groetjes uit een kil vlijmen
  3. Petra van bladel:
    29 november 2011
    Petra heeft helemaal gelijk. het is koud weer in nederland en ik adoreer jullie met dat klimaat.
    Als ik dit zo lees ben je over een paar weken flink afgevallen. 7 kleuren strond schijten van de schrik. hahahaha
    Ach ben je ook weer blij met wat we allemaal in nederland goed geregeld hebben.
    Geniet ervan en de groetjes weer
  4. pa en ma van mourik:
    29 november 2011
    Pas maar op ,straks is er einde weg zonder dat je het in de gaten hebt,maar blijf vooral genieten.is het daar 6 uur later dan in nederland?
    weer de groetjes
  5. Natascha:
    He Monique en John,
    Wil je nog naar huis Monique? Volgens mij komt het wel goed daar. John, flink je heupen laten bewegen, dan kun je na de vakantie weer naast me komen staan achter in de danszaal. Have Fun!

Groet,
    Natascha
  6. pa:
    29 november 2011
    Hoi luitjes een keertje verloren rijden is niet erg
    je hebt een geluk alle wegen lijden naar Romen
    Je had ook Ben mee moeten nemen die had het wel geweten, die kan alles die weet alles maar ik zit er mee. Nog veel plezier en heel goed uitkijkken Pa
  7. Petra van bladel:
    30 november 2011
    er is nog geen dag 4 verslag. weer de weg kwijt?
    hahahahahaha
  8. Victor:
    30 november 2011
    Ik heb weer genoten van het verslag!!

Geniet want hier is het 10 graden:(
  9. Petra:
    30 november 2011
    idd petra volgens mij hebben ze het volgende hotel niet kunnen vinden want verslag dag 4 duurt wel erg lang ha ha
  10. Corine kuipers:
    30 november 2011
    Jeminee wat een ritje het lezen vond ik al een belevenis . Niks voor mij zou ik zo zeggen affijn ik blijf jullie volgen veel plezier daar nog geniet ervan doei
  11. Ma&pa vanmourik:
    2 december 2011
    nog een keer maar even zien of goed gaat
  12. marina:
    5 december 2011
    meid o meid echt weer iets vor jou NIET dus. dikke kus en nog een fijne reis