Dag 7

2 december 2011 - Santa Clara, Cuba

Vanmorgen weer vroeg uit de veren, wat een k..bed! Gelukkig de laatste dag op deze camping en op naar Santa Clara vandaag, hopelijk maakte Frank (de reisleider hier) het waar wat hij beloofd had en zouden we nu een goede kamer krijgen. Na het schamele ontbijt (tosti en omelet) zijn we snel naar onze caravan gegaan en de koffers gepakt die al klaar stonden, nog nooit waren we zo blij dat we weg konden. Eerst nog ff langs bij Liefe en Luc die we gisteravond in het restaurant hebben leren kennen. Zij hadden een rotdag achter de rug, waren bestolen door lifters die ze mee genomen hadden en misten veel dingen, hadden het gisteren helemaal gehad. We hebben nog leuk afgesloten, leuke gesprekken gehad en Luc had nog medicijnen voor m’n maag. Commissaris van de politie Antwerpen is ie en hij had leuke verhalen. Lieve mensen en misschien treffen we elkaar nog in Varadero. Op naar Sancti spiritus, die afstand hadden zo afgelegd de weg was dit keer goed. De plek was zo gevonden en midden in het centrum konden we zelfs onze auto kwijt op een parkeerplaats met bewaking voor 1 CUC :) Foto’s gemaakt van de belangrijke dingen, het plaatselijke radiostation zat daar ook. Even het centrum ingelopen en een straatje met kraampjes gehad. Toen was het tijd voor een bakkie dus een restaurantje ingelopen, een dame vroeg ons eerst in Spaans daarna Engels wat we wilden en we gaven aan dat we koffie en thee kwamen drinken, in eerste instantie was het goed, toen we eenmaal aan tafel zaten kwam de dame weer naar ons toe of John niets over zijn armen kon doen, een shirt of jasje (hij had een hemdje aan) ze kon waarschijnlijk zijn goddelijke lichaam niet weerstaan :) toen werden we naar de patio gestuurd, daar maakte het niet uit, kwam ze weer aan hoor, met kaart en begon een heel verhaal. Ik werd een beetje pissig en zei “we willen koffie en thee en als dat niet kan zijn we weg!” ze keek me aan en lachte nog een keer, weg waren we :) je moet niet met ons dollen hoor! Ik had een hotel gezien op het plein en daar zijn we heen gelopen, daar konden we op het terras plaats nemen, op een gegeven moment kwamen daar de Nederlanders die de busreis doen aangelopen. Nog even gebuurt en gevraagd waar zij geslapen hebben, ook zij hadden een slecht hotel met slecht ontbijt en zaten vast in de bergen, konden nergens naartoe. We hebben nog even geld gewisseld bij de bank en zijn toen richting Santa Clara gereden, dit keer over de snelweg. Nou nou wat een weg, de helft is hier vaak nog maar af en dan word je naar de andere helft verwezen maar mag alleen op de rechterbaan rijden want de tegenliggers gebruiken de andere 2 helften. Dan nog niet te spreken over al die mensen die langs de weg staan om hun waar te verkopen, kalkoenen, groente en fruit. Het is echt oppassen want ze staan zo op de weg hoor :) Het is maar goed dat het niet zo druk als in Nederland is op de snelwegen, de meeste auto’s rijden hier ook niet zo hard en vele hebben panne. Rond half 3 kwamen we in Santa Clara aan maar konden het hotel niet vinden, dan maar ff vragen met de kaart waar we zitten. Er stond een jongen met fiets op de hoek van de straat en zei dat het aan de andere kant van de stad was, we vroegen of hij ons voor wilde fietsen (is hier heel gewoon voor een paar CUC doen ze alles) Wat kon die jongen fietsen zeg, hij fietste 40 km. per uur voor ons uit, heuvel op 30. Binnen 10 minuten stonden we voor ons hotel, de jongen helemaal bezweet maar zo superblij met de 2,5 CUC die wij hem gaven, hij zei dat hij ons overal wel heen wilde brengen, naar alle bezienswaardigheden in de stad, als hij de rode auto zou zien vanavond of morgen, fietste hij wel weer voor ons uit :) Wij ingecheckt, het zag er allemaal een stuk beter uit dan de camping van de vorige 2 dagen, allemaal hutjes met rieten daken. Zouden wij ook zoiets krijgen? De boy liep met onze koffers op een karretje voor ons uit, helemaal naar achteren (oh jee, als dat maar goed gaat, dit hadden we eerder meegemaakt) we liepen op een gebouwtje af en ik had gelijk mijn twijfels maar die werden snel weggenomen. Wat een kiet zeg! We kwamen binnen in een grote kamer met 2 stoelen en een bank en tv, de volgende kamer was de slaapkamer met 2 persoons bed en een 2e tv, om de hoek kwamen we in een badkamer met ligbad en wastafel, de volgende deur kwamen we weer een wastafel tegen en een wc + Bidet. Tjonge zeg, wat een luxe! De boy moest lachen om onze reactie, wij bleven ons verbazen. We hadden ook internet maar dat was een hokje bij de receptie, ik kon de verslagen niet binnen halen dus dag 4 even overgetypt maar de rest komt morgen wel in ons laatste hotel, daar hebben ze Wifi. Wel leuk om jullie reacties even snel te lezen  We hebben bij het zwembad een heerlijke sandwich gegeten daarna is John verder gegaan met z’n boek en ben ik in slaap gevallen (voel me nog steeds niet fit) Om half 8 zijn we naar het restaurant gelopen, wat een luxe! Lopend buffet en ruime keuze (alleen kon ik niet al te veel eten) er liep een bandje rond, de zanger was een charmeur maar wel heel leuk, wij deden uiteraard mee toen we de sambaballen in de hand kregen en dat vond hij heel leuk. Op een gegeven moment stonden ze weer bij ons tafeltje en vroeg hij of ik met hem wilde dansen en volgens John was hij verbaasd dat ik het gelijk met hem mee deed :) Er werden nog kaartjes verkocht voor een modeshow die ’s avonds zou plaats vinden, uiteraard waren we van de partij. Ik heb nog een leuke doek gekocht voor over de bikini dus vanaf morgen hoop ik deze veel te dragen naar het strand en zwembad.